«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Ինքնամաքրումը որպես ուղիղ ճանապարհ

Ինքնամաքրումը որպես ուղիղ ճանապարհ
02.06.2009 | 00:00

ՀԱՅԱՑՔ ԴԵՊԻ ՆԵՐՍ
(սկիզբը`թիվ 100-ում)
Քրիստոսից երեք հարյուր տարի հետո և շարունակաբար մինչև 11-րդ դարը Հայաստանը պետք է որ իրենից ներկայացներ սոցիալական, տնտեսական ու քաղաքական հակասությունների մի եռացող խառնարան: Բայց և այնպես, այդ խառնարանում առավել ցցուն է եղել երկու ուժերի բախումը` մի կողմից հայացքների աշխարհականացման օր օրի խորացող և ընդարձակվող պրոցեսը, որը բխում էր մեր ժողովրդի ազգային էությունից, և մյուս կողմից կրոնական, այսպես կոչված, բարեպաշտության ոգին, որը ձգտում էր կաղապարել մարդկային միտքը քարացած, անկենդան, ստրկամիտ հնազանդության շրջանակներում: Մեսրոպ Մաշտոցից ու Սահակ Պարթևից հետո արդեն հայ հոգևոր դասը բաժանվել էր երկու շերտի` ասորական կողմնորոշման, որը, մեղմ ասած, պահպանողական էր հունական կողմնորոշման, որն առաջադիմական էր: 5-րդ դարում նրանց միջև կատաղի պայքար էր ընթանում, որն աղետալի հետևանքներ ունեցավ հայ իրականության ու հայ ժողովրդի համար: Լուսավոր գլուխները ենթարկվում էին հալածանքների: Հիշենք, թեկուզ, Քերթողահայր Խորենացու կյանքն իր հայրենիքում: Հաղթեց, ի վերջո, ասորական կողմնորոշումը: «Աշխարհի շենը վըր գութնին» տեսնող ժողովուրդը չէր կարող անտարբեր դիտորդի դերում լինել: Իր բազմաթիվ աստվածների հետ ազատ ու անկաշկանդ հաղորդակցվելու սովոր ժողովուրդն զգում և տեսնում էր, որ իրեն դարձնում են ԱՂԱՎԱՂՎԱԾ ՄԻԱՍՏՎԱԾՈՒԹՅԱՆ գերի: Ոչ թե ուսմունքն էր ի սպաս դրվում ժողովրդին, այլ նրանից պահանջվում էր ծառայել ուսմունքին: (Մի՞թե նույնը չարեց կոմունիստական գաղափարախոսության հետ բոլշևիկյան կուսակցությունը): Հակադիր լիցքերի բևեռացման պրոցեսն անդառնալի էր, ուստի և անխուսափելի էր պարպումը: Այն սկսվեց 5-րդ դարի վերջին և տևեց մոտ վեց հարյուր տարի: Վեց հարյուր տարի հեղվեց հայ ժողովրդի առաջադեմ հատվածի արյունն օտարների և իր իսկ հոգևորականների ձեռքով: Մեզ սովորեցրել են, որ հայ իրականությունում հավատաքննություն (ինկվիզիցիա) չի եղել: Բայց մի՞թե աղվեսադրոշմը խարույկից պակաս պատիժ էր, չհաշված այն ահավոր դաժանությունները, որոնցով ոչնչացվում էին պավլիկյանների օջախները, գերդաստանները` ծծկերից մինչև ծերը: Վեց հարյուր տարի ջարդվում էր հայ ժողովրդի ազատատենչության ողնաշարը: Որքա՜ն հզոր է եղել այն, որքա՜ն առատորեն է սնվել ժողովրդի էության սուրբ արմատներից, որ նրան ջախջախելու համար պետք է եղել ավելի քան կես հազարամյակ: Ինձ հայտնի չէ որևէ այլ ժողովրդի պատմության մեջ գրանցված այդպիսի տևողությամբ ակտիվ և պերմանենտ ներքին հակամարտություն:
Ի՞նչ էին քարոզում պավլիկյանները: Ահա նրանց գաղափարախոսության ոգին.
«Հանգուցյալ աշխարհը սուտ է, հայտնությունն իջնելու է ոչ թե երկնքից, այլ ծնվելու է երկրի վրա` չարի դեմ բարու հաղթական պատերազմում, դրախտը երկրի վրա է, չարից ազատված երկրային կյանքը հենց ինքը` անմահությունն է: Փառք քեզ, Բարու Աստված, որ ճանաչելի դարձար և պայքարի կոչեցիր չարի դեմ` ի սեր բոլոր տառապյալների, անմեղ մանուկների, անվերադարձ նահատակների և բոլոր նորածինների, որ նոր պիտի աշխարհ գան»:
Պավլիկյանները չէին ընդունում աղավաղված աստծուն. «Ձեր աստվածը ձեր թուլությունն ու անկատարությունն է: Ո՞վ է նա, ինչո՞վ է տարբերվում ձեր միապետներից: Նրանց նման նա պատժում է և պարգևատրում, ավելի շատ խոստանում, քան շնորհում, ավելի շատ սպառնում, քան սովորեցնում: Սարսափն ու ողորմությունն են նրա ուժը: Նա չի փորձում վերացնել անհավասարությունն ու բռնությունը, որպեսզի մարդիկ մեղքեր գործեն, և ինքը դատի նրանց: Մի՞թե ձեր աստվածը սիրում է մարդուն։ Ո՛չ: Նա մարդուն թաղում է մեղքերի ու տառապանքի մեջ և նոր միայն ցուցաբերում գթասրտություն, փորձում փրկել արդեն տառապյալ, մեղապարտ հոգիները»:
Իսկ պավլիկյանների աստվածն ասում էր. «Ես եմ հայրը, դուք բոլորդ իմ որդիներն եք: Ընտրյալ` աստծո որդի մի փնտրեք, որովհետև բոլորդ էլ նույն հորից եք: Ո՞ր հայրն է իր զավակներին սիրուց ու միաբանությունից զատ այլ բան ցանկանում: Մի՞թե միայն սեր չէ սովորեցրածս: Դիմավորեք լուսաբացն ու մայրամուտը, շրջեք ծաղիկների ու ծառերի մեջ, նայեք արևին ու լուսնին, շնչեք օդն իր բյուրավոր բուրմունքներով, լսեք ջրերին ու քամուն, տեսեք ինչպես է ապրում ու մեռնում տերևը: Սիրեք երկնքի կապույտը, նրա ներդաշնակությունն ու կատարելությունը, և համանպատակ տիեզերական սերը կմերձեցնի, կկամրջի ձեր կղզիացած հոգիները, ամեն մեկն իր մեջ կգտնի ընդհանուրը և ընդհանուրի մեջ` իրեն: Դուք կհրճվեք աշխարհ եկած ամեն մանկանով ու անարցունք հրաժեշտ կտաք Ծնողի գիրկը վերադարձողին, և մահը կդադարի մահ կոչվելուց: Դուք կապրեք ծառի տերևի նման, և առօրյան կդառնա տոն, անցողիկը` հավիտենություն: Բարին էլ, նրա հաղթանակն էլ ձեր մեջ են, երկնքից մի սպասեք այն, ինչն արդեն ստացել եք: Երկինքն է սպասում ձեր պայքարին ու հաղթանակին: Ես ձեզ պայքարի եմ կոչում, ով կուշտ ու խաղաղ կյանք է փնտրում, թող ետ վերադառնա»:
(Այս մեջբերումները ես քաղել եմ վաղամեռիկ գրող Վարդան Գրիգորյանի «Հավերժական վերադարձ» վիպակից, որը պավլիկյաններին նվիրված եզակի ու թերևս միակ գործն է մեր պատմավիպասանության մեջ):
Պավլիկյաններին աղանդավոր կոչեցին և դատապարտեցին, բայց և այնպես ճիշտը նրանք էին: Ավետարանում կարդում ենք. «Եվ մի կերպարանվեք այս աշխարհի կերպարանքով, այլ նորոգվեք ձեր մտքի նորոգությամբ, որպեսզի քննեք, թե ինչ է Աստծո կամքը, որը բարի, հաճելի և կատարյալ է» (Թուղթ Պօղոսի, ԺԲ, 2): Պավլիկյանները հավատարիմ էին ավետարանական այս քարոզին և մշտապես նորոգվելու ու փոխվելու մեջ էին տեսնում և՛ կյանքի իմաստը, և՛ առաջընթացը, և՛ Չարի դեմ ընդվզող Բարու արդար պայքարի հաղթանակը:
Ի դեպ, պայքարի մասին պետք է առանձնահատուկ խոսել: Նորություն չէ, որ բիբլիական դրվագները նույնանշանակ չեն մեկնաբանվում, ինչը, թերևս, Բիբլիայի խոցելի տեղերից մեկն է: Սակայն պայքարի նշանակությունը գիտակցելու դեպքում, ինչից հոգևորականությունը շատ է վախենում, բիբլիական դրվագներից կարելի է առաջընթացի համար օգտակար եզրակացություններ անել: Դիտարկենք, օրինակ, Ադամի և Եվայի արտաքսումը դրախտից: Այդ դրվագը ցայժմ մեկնաբանվել ու մեկնաբանվում է որպես պատիժ անհնազանդության: Բոլորովին ո՛չ: Կարելի է ասել` հենց այդ կերպ է Բիբլիայից ածանցվել կրոնական դոգմատիզմը: Աստված մարդուն ստեղծել է իր նմանությամբ և նրան, ի տարբերություն մյուս կենդանի էակների, օժտել է մտածելու և ստեղծագործելու կարողությամբ: Արդ, վիրավորական չէ՞ր լինի, արդյոք, հենց իր` Աստծո համար, եթե նրա արարչագործության գլուխգործոցը` մտածելու և ստեղծագործելու շնորհքով պարգևատրված ՄԱՐԴԸ, մնար ու անբան կյանք վարեր դրախտում: Այդ անկիրք ու անպայքար գոյության մեջ մարդ էակի կյանքն անբովանդակ էր լինելու: Կենաց ծառից խնձոր պոկելը և ուտելը պատրվակ էր, միջոց` մարդուն հանելու ստեղծագործական տառապանքի ճանապարհ: Այդ տառապանքով նա պետք է հարստացներ իր միտքը և քններ, թե ինչ է «Աստծո կամքը, որը բարի է, հաճելի ու կատարյալ»: Դա պայքարի առաջին տեսակն է: Սակայն ստեղծագործական տառապանքը կարիք ունի պաշտպանության` պետք է կարողանալ պաշտպանել «արարած հացը»: Ա՛յս պաշտպանությունը պայքարի երկրորդ տեսակն է: Ահա ինչու նպատակին հասնում է նա (անհատ լինի, թե ազգ), ով տիրապետում է պայքարի երկու ձևերին: Պայքարն իր երկու դրսևորումներով պավլիկյանների համար առաջընթացի գրավականն էր:
Պավլիկյանները միաժամանակ հոգու և մարմնի, հավատի ու գործունեության ներդաշնակության, ինչպես նաև ազատության ու ազատ սիրո ջատագովներ էին: Մարդն ազատությունը ստանում է բնությունից, ազատությունը մարդու համար ինչ-որ բանից ծնված գաղափար չէ, մարդը հենց ինքն ազատ բնությունն է: Նրանց համոզմամբ` «ով ատելությունից դրդված է գործում և ոչ սիրուց, չարիքի տեղ չարիք կարարի»: Հավատի ազատության հարցում նրանք հաճախ ընկնում էին չափազանցության մեջ: Նրանց կարծիքով` եկեղեցու կամարներն ու գմբեթները պետք չեն, քանի որ միայն «խլացնում են առ Աստված ուղղված ժողովրդի ձայնը»: Սակայն այս չափազանցությունը ենթակա էր սրբագրման, քանի որ, նրանց համոզմամբ, նորոգվելն իմաստավորում է մարդու կյանքը:
Պավլիկյանները համոզված էին, որ իրենց թափած արյունը կմաքրի դարերի աղբը, և իրենց ձայնին կմիանա համայն մարդկության ձայնը: Բայց ստացվեց այնպես, որ նրանք գնացին իրենց Ծնողի գիրկը, առանց հետ նայելու և ընկրկելու, և մարդկության ձայնը նրանց ձայնին միացավ ոչ թե Հայաստանում, այլ եվրոպաներում: Վերածնունդը, որը ծնվել էր Հայաստանում որպես հայ ժողովրդի ազգային էության փայլատակում և դաժանորեն պարտվել, տասը դար հետո նորից պետք է ծնվեր, բայց այս անգամ Եվրոպայում, և պետք է հաղթեր, թեկուզև դարձյալ արյան գնով:
Պավլիկյան և թոնդրակյան շարժումները հայոց պատմության «հուլիսի տասնչորսն են», թեկուզև պարտված: Նրանց պարտությունից հետո հայ ժողովրդի պատմության մեջ նման էջեր այլևս չեղան: Այդ շարժումների պարտությամբ հայ ժողովուրդը հոգևոր էներգիայի և այդ էներգիան կրողների այնպիսի կորուստ ունեցավ, որ հետագա հազարամյակն անբավարար եղավ այն վերականգնելու համար: Այդպիսի կորստից հետո հայ ժողովրդի ճակատագիրը կանխորոշված էր բավականին երկար ժամանակի համար, և նա անկարող էր արդեն որևէ փոփոխություն անել դրանում: Անկարող էր, որովհետև հայ ժողովուրդ կոչվածը «կենդանի դիակների» կամ մեկ այլ դիպուկ արտահայտությամբ` «դառն օրերի հետ լուռ լեզու գտած համր ու հեզ մարդկանց» հանրություն էր: Այն չուներ այլևս ոչ առաջնորդող գաղափար և ոչ էլ առաջնորդ, չէր գիտակցում պայքարի նշանակությունը և ոչ էլ գիտեր` ինչպես պայքարել: Նրան ժամանակ էր պետք` հասկանալու համար իր հետ կատարվածը: Քսաներորդ դարի վերջին տասնամյակը, հավանաբար, լրումին հասցրեց այդ ժամանակը:
Ճիշտ է, աշխարհում առաջին Վերածնունդը խեղդվեց արյան մեջ, բայց և այնպես նա ծնունդ տվեց մի անմահ մշակութային կոթողի, որն ամոթի ապտակ է այն ժամանակվա հայ հոգևորականության դեմքին: Դա Գրիգոր Նարեկացու «Մատյանն»-ն է, որի բարձր գեղարվեստական արժանիքները և համամարդկային բնույթի ու մասշտաբի հարցադրումները, կարծես, խանգարում են տեսնել, որ այն նաև ժամանակին Հայաստանում կատարված արհավիրքների հայելին է: Նարեկացին, թեկուզ ոչ բացահայտ և ուղղակի (ինչը չէր էլ կարող), բայցև այնպես, մերկացնող անողոքությամբ է ողբում հայ ժողովրդի կրած կորուստը: Նարեկացու ողբը Խորենացու ողբի օրգանական շարունակությունն է: Մի քանի կարճ մեջբերումներով հաստատեմ միտքս. «Խորտակված դռներով ու փականքներով կործանման հասած մի տաղավար ես` մերժված ու լքված: Բազմիցս աղտոտված մի շինվածք խոսուն: Ժառանգություն ես թեկուզ վայելուչ, սակայն բարձիթող: Բանական շենք ես, որ աղտոտված է ժանտ բորոտությամբ…» և այլն, և այլն:
Ես բոլորովին միտում չունեմ վիրավորելու մեր հոգևոր դասին: Քավ լիցի: Պատմության մեջ կատարված անցուդարձերը հնարավոր չէ այլևս հետ շրջել, և հաջորդ սերունդները բոլորովին էլ պատասխանատու չեն նախորդների մեղքերի համար: Սակայն ամեն մի սերունդ անպայմանորեն պատասխանատու է իր ժամանակի, ազգի և մարդկության առաջ: Մի՞թե պատասխանատվության այս զգացումը չէր, որ դրդեց Հովհաննես Պողոս 2-րդ պապին 1998 թվին հրապարակավ ներողություն խնդրել աշխարհից` միջնադարում իր նախորդների կատարած անմարդկային դաժանությունների համար և պատարագ մատուցել այդ դաժանությունների անմեղ զոհերի հիշատակին: Ահա ինչու Մայր Աթոռը պարտավոր է «մեր հանճարի հազարամյա մարգարիտները» աշխարհին ցույց տալուց բացի, նաև ինքնախույզ լինել իր անցած ուղու մեջ և մեր ժողովրդի ներկայի ու ապագայի համար անաչառ, իրատես և խոստումնալի հետևություններ անել: Հակառակ պարագայում նա տանուլ կտա գաղափարական պայքարում, ինչը, ցավոք, արդեն նկատելի է:
Ֆրանսիական հեղափոխության ջահակիրներից մեկը` Ժորժ Դանտոնը, այսպես է բնութագրել իրենց հեղափոխությունը. «Ազատություն, հավասարություն, եղբայրություն։ Ահա, մենք ցույց տվեցինք աշխարհին, թե ինչի համար պայքարեցինք, և աշխարհը կհիշի ու կիմանա, թե ինչի համար է պետք պայքարել»: Մի՞թե սա հայ պավլիկյանների գաղափարախոսության ոգին չէր, որ անտես ու անիմանալի ճանապարհներով թևածել էր ժամանակի ու տարածության մեջ և դարեր հետո շունչ առել Ֆրանսիայի բազմաչարչար հողում, ազատասեր ֆրանսիացիների հոգիներում:
Ահա ինչու երիցս ճիշտ էր անգլիացի Էդուարդ Գիբոնը:
Ամփոփենք: Հայ ազգային իրականությունում ինքնամաքրման անբավարարությունը, որը և գլխավոր պատճառն է մեր անհաջողությունների, ունի գաղափարական պատճառաբանվածություն, իսկ ավելի կոնկրետ` դրսից մատուցված վարդապետության սխալ ընկալման և կիրառման հետևանք է: Սա մեր ազգային դարավոր հիվանդությունն է: Հետևաբար, ձեռնամուխ լինել ազգային գործերը շտկելուն` առանց հաշվի առնելու այս հանգամանքը, նշանակում է նմանվել այն բժշկին, որն ապարդյուն ճիգեր է թափում հիվանդությունը բուժելու համար, առանց այն նախապես ախտորոշելու: Քանի դեռ քաղաքացիական շնչառություն ունեցող մեր «խելացի» մտավորականները չեն միավորվել և ուղղել իրենց պայքարի սլաքն ազգի «համբակների» դեմ, վերջիններս շարունակելու են իշխել «ասպարեզում», ինչպես եղել է ցայժմ: Բոլոր ժողովուրդներն էլ ունեցել են և ունեն իրենց ազգային ցեցերը: Սակայն նրանք են քայլում առաջընթացի առաջին շարքերում, ովքեր կարողացել են զսպաշապիկ հագցնել իրենց ցեցերին և իրենց ազգային իրականությունը հնարավորինս մոտեցնել, կիբեռնետիկայի լեզվով ասած, ինքնակարգավորվող համակարգի, իսկ սովորական լեզվով` ժողովրդավարական մակարդակի: Ահա ինչու ինքնամաքրումը մեզ համար մնում է որպես միակ ուղիղ ճանապարհ:
Արմեն ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1772

Մեկնաբանություններ